REMVLOEISTOF DOT3/DOT4/DOT5/DOT5.1

Door de jaren heen heeft Harley-Davidson drie soorten remvloeistof gebruikt. Drie soorten met drie redenen.

In 1958 introduceerde op de Big Twin achtervering en als bijzonderheid was er ook een hydraulische achterrem gemonteerd. In 1952 waren de K modellen al met achtervering uitgerust en deze hadden een mechanische achterrem. Waarschijnlijk werd het te gecompliceerd om de Big Twin ook met een mechanische rem uit te rusten en heeft men gekozen voor een hydraulische exemplaar. Behalve de remtrommel met tandkrans kwamen de overige delen uit de auto wereld. Bij mechanisch remsysteem worden de krachten overgebracht via stangen of kabels. Bij een hydraulisch systeem geschied dat door een vloeistof te verplaatsen. Bij het rempedaal zit een een hoofdremcilinder, via een leiding wordt de vloeistof verplaatst naar een wielremcilinder. Bij de ontwikkeling van hydraulische remmen, halverwege de vorige eeuw, kwam men er achter dat een olie als vloeistof niet voldeed. De chemische industrie heeft onderzoek gedaan en kwam met een synthetische vloeistof die in Amerika de goedkeuring kreeg met de aanduiding DOT3. DOT staat voor Departement Of Transport, de Amerikaanse RDW. DOT3 is een vloeistof met een hoog kookpunt zodat het bij de hoge temperaturen niet gaat koken. Als het gaat koken wordt het damp en een damp bel in het remsysteem zorgt er voor dat de druk wegvalt met alle gevolgen van dien. Ook is DOT3 bestand tegen lage temperaturen en zal het niet snel bevriezen. In de jaren 80 en 90 werden de eisen die aan het remsysteem gesteld werden steeds hoger en heeft de industrie een verbeterde remvloeistof ontwikkeld, DOT4. DOT4 wordt al jaren als standaard gebruikt in auto’s en motoren.

In 1972 ging H-D over op schijfremmen, eerst alleen op het achterwiel van de Big Twins en in 1973 ook op het voorwiel van alle Amerikaanse modellen.
DOT3 heeft een paar nare eigenschappen, daar later meer over. Een van de eigenschappen was dat het reageerde op de aluminium legering van de hoofdremcilinder van de voorrem. Dit kwam naar voren, een paar jaar na de introductie van de schijfrem. Het kon voorkomen dat de rem vastliep. De oplossing van H-D was DOT5 remvloeistof. Voor het eerst gebruikt in 1976. Deze remvloeistof was op basis van siliconen en werd in het Amerikaanse leger gebruikt vanwege het hogere kookpunt en lagere stolpunt (vriespunt). DOT5 is de standaard remvloeistof van Harley geweest tot 2006.

In 2006 is Harley-Davidson overgegaan op DOT4. Niet uit kosten oogpunt, DOT5 is peperduur, maar vanwege wetgeving. DOT5 is niet goedgekeurd voor ABS remsystemen en rond die tijd is H-D zich gaan voorbereiden op komende wetgeving die ABS remmen verplichtte voor zware motoren.

Alles heeft voordelen en nadelen, zo ook remvloeistof. DOT3 en DOT4 hebben de eigenschap dat zij vocht opnemen uit de buitenlucht. We weten van water dat het kookpunt bij 100grd celcius ligt, helaas worden remmen veel heter en zal het water in een remsysteem verdampen bij zwaar rem gebruik. Daarom moeten remvloeistoffen om de twee tot drie jaar ververst worden. Ook zijn synthetische remvloeistoffen schadelijk voor de lak.
Met DOT5 kun je bij wijze van spreken je motor oppoetsen, het tast geen lak aan. DOT5 neemt ook geen water op, echter wel lucht en dat is ook de reden dat het niet in ABS systemen gebruikt kan (mag) worden. Een kleine hoeveelheid lucht kan het hele remsysteem onbruikbaar maken als het ABS in werking treed.
Lucht kan bijvoorbeeld in het systeem komen bij ontluchten.

Belangrijk:

DOT3 en DOT4 synthetisch nemen vocht op zijn schadelijk voor de lak.
DOT5 silicone basis neemt lucht op niet schadelijk voor de lak.

DOT 3 en DOT4 kun je mengen maar waarom zou je. Doe dit enkel in geval van nood. DOT3 bij DOT4 geeft een slechte DOT4.
DOT4 bij DOT3 wordt geen betere DOT3.

DOT3 en DOT4 kun je NIET mengen met DOT5, dit wordt een vieze drab in het systeem en het hele remsysteem moet dan uit elkaar om gereinigd te worden.

Dan is er nog DOT5.1. Dit is een verbeterde DOT4 en is ook synthetisch en ondanks de naam doet vermoeden kun je deze ook NIET mixen met DOT5.

Nog een dingetje: het is remvloeistof en geen remolie!! Het heeft niets met olie te maken.

Deze drab krijg je als je DOT3/4 mixed met DOT5.

Er zit dan niets anders op dan het hele systeem te reinigen.