Eind vorige eeuw (!), jaren 90 dus, en begin van de de jaren’00 werden er veel oude politie electra’s uit verre vreemde landen in Nederland geïmporteerd. Korea, Mexico, Nigeria, noem maar op. Allemaal restauratie objecten. Ze vonden allemaal een weg naar enthousiaste sleutelaars die er weer wat moois van maakte. Op een enkeling na zoals deze ’78er . Een jaar of twee terug zaten er twee klanten aan de balie waarvan de een een project zocht en de ander een gestrand en geplukt project in de schuur had liggen. Het gestrande project bleek niet meer te zijn dan een frame met achtervork en blok en bak. Plus, niet onbelangrijk, de invoerpapieren. Ze werden het met elkaar eens en het sleutelen kon beginnen.
Blok en bak werden bij mij op de werkbank gedumpt en de rest heeft de eigenaar bij elkaar gezocht en opgebouwd. De meeste onderdelen zijn nieuw aangeschaft. Voorvork, wielen, remmen, plaatwerk etc. allemaal nieuw.
Veel van deze oude politie motoren waren tot op de draad versleten. Ik heb cilinders in handen gehad waarbij de uitgebroken stukken met hardsoldeer weer opgebouwd waren. Hoon erdoor en weer klaar. Zo ging het in de landen van herkomst. Toch knap dat ze het zo aan de praat hielden. Reserve onderdelen waren er meestal niet. De eerste uit het korps die stuk ging werd als magazijn gebruikt.
Blok en bak van deze waren niet versleten. Wel was het blok aangetast door de oude olie. Olie verzuurd door verbrandingsgassen die langs de zuigerveren lekken en condensvorming in het blok. Bij regelmatig olie verversen heb je er geen last van. Blijft de olie lang in het blok en daarna ook nog lang ongebruikt dan krijgt het gevormde zuur grip op het materiaal. Cilinders en big-end pen en zijlager waren erg aangetast. Dus dan ontkom je er niet aan om het hele blok dan maar onder handen te nemen. Kleppen, geleiders, zuigers, lagers, nokkenas. Kortom alles in het blok is zo’n beetje vernieuwd.
Wat nog het vermelden waard is zijn de nokvolgers. Deze zijn vervangen door Jims Powerglide nokvolgers (stoters). Deze zijn net als origineel hydraulisch maar hebben een Evo stijl binnenwerk. In combinatie met speciale Jims stoterstangen krijg je een motor die stiller op de klepbediening is dan origineel.
Als carburateur is een cv gemonteerd. Dit in combinatie met een electronische Dyna 2000i ontsteking zorgt het ervoor dat de motor zeer mooi draait. Uiteraard wel met het originele Shovel karakter, d.w.z., niet zo strak als een vol elektronisch geregelde Twin Cam. Regelmatig onregelmatig zullen we maar zeggen.
De versnellings bak had niet veel aandacht nodig. Schoongemaakt, wat nieuwe lagertjes en pakkingen. Klaar.
De primaire ketting is vervangen door een BDL riemaandrijving. Dat zorgt voor een bijna schokvrije overbrenging. De koppeling is vervangen door een BDL Competitor koppeling. Geen slip en komt altijd vrij. De achterketting is voorzien van een spanner voor een schokvrije transmissie.
In de achtervork zijn de lagers d.m.v. een afstand bus op de juiste speling gebracht en geeft deze contstructie ook een merkbaar steviger frame.
Als je een Shovel restaureert met de kennis die we de afgelopen veertig jaar hebben opgebouwd (Shovels en Evo’s) en geen compromissen doet, heb je uiteindelijk een motor als deze die bij juist onderhoud weer een lange tijd (100.000+km) mee kan.